Campanya de mecenatge pels vitralls de Cal Pons

Fragments de llum
Ajuda’ns a recuperar els vitralls històrics de l’església de Sant Josep de la Colònia Pons.
Els vitralls de l’església de la Colònia Pons fa més d’un segle que il·luminen aquest espai emblemàtic del patrimoni industrial del nostre poble i del Berguedà. Avui alguns d’aquests vitralls històrics necessiten una intervenció urgent per evitar-ne la degradació.
L’Associació Amics de les Colònies Industrials de l’Alt Llobregat, l’Associació de Veïns i Amics de Cal Pons i l’Àmbit de Recerques del Berguedà, amb el suport de l’Ajuntament de Puig-reig, impulsen aquesta campanya de mecenatge a través de la qual volem restaurar quatre vitralls originals del segle XIX, preservant un element artístic únic i mantenint viva la memòria de la colònia.
El cost total d’aquesta intervenció és de 42.500€, i seguirà el projecte de restauració dels vitralls de la Colònia Pons elaborat per l’empresa vitrallera J.M. Bonet Vitralls.
Un símbol de la Colònia Pons
L’església de Sant Josep de Cal Pons és un dels edificis més singulars del conjunt de la Colònia Pons, al municipi de Puig-reig.
Construïda l’any 1897, seguint el projecte de l’arquitecte Josep Torres i Argullol, va ser impulsada per Lluís Gonzaga Pons i Enrich com a part del conjunt d’equipaments de la colònia tèxtil fundada per la seva família.
La seva esveltesa i monumentalitat li han valgut el sobrenom popular de “la catedral de l’Alt Llobregat”.
L’edifici és d’estil neogòtic, amb planta de creu llatina i coberta amb volta de creueria. Destaca el cimbori que s’alça sobre el creuer, l’absis poligonal amb deambulatori i un conjunt de 26 obertures amb vitralls que omplen l’interior de llum i color.
El conjunt de la Colònia Pons va ser declarat Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN) com a conjunt històric l’any 2018.

Els vitralls: art, llum i història
Els vitralls de l’església formen un conjunt artístic de gran interès, creat en diferents moments entre finals del segle XIX i mitjan segle XX.
El presbiteri

A l’absis hi ha cinc grans vitralls amb figures religioses, entre les quals destaquen la Mare de Déu de Montserrat, Sant Pere, Sant Heribert, Sant Jaume i Sant Sebastià. Aquests vitralls estan signats per Granell i Cia i probablement daten dels anys 1940-1950.
El cimbori

Els vitralls del creuer i del cimbori, probablement dels anys 1920-1930, presenten composicions amb vidres impresos i medallons centrals pintats.
La nau

Els vuit vitralls de la nau són els més antics i daten de la construcció original de l’església, a finals del segle XIX. Es caracteritzen per simbolitzar composicions geomètriques i florals molt elaborades, tenir sanefes vegetals d’inspiració modernista i estar fets amb vidre plaqué tallat a la mola.
Un patrimoni fràgil que cal preservar
Amb el pas del temps, diversos vitralls han patit deteriorament a causa de l’envelliment dels materials, la brutícia acumulada, deformacions en els plafons i fragments trencats o desapareguts.
En alguns casos l’estat és precari, amb risc de despreniment de peces si no s’actua.
La restauració permetrà estabilitzar els vitralls, recuperar-ne la lectura artística i garantir-ne la conservació per al futur.
El projecte de restauració
La campanya de mecenatge se centra en la restauració dels quatre vitralls situats al costat esquerre de la nau de l’església.
Aquests vitralls són originals de finals del segle XIX i els més antics conservats a l’església, sent uns exemples destacats de vitrall decoratiu amb influència modernista.
La intervenció permetrà netejar i consolidar els vidres, reparar les peces trencades, estabilitzar els plafons i recuperar la seva composició original.
Un projecte compartit
L’església i el conjunt patrimonial de la Colònia Pons són propietat de l’Ajuntament de Puig-reig.
Actualment, s’estan portant a terme diferents actuacions de restauració gràcies a fons públics, com ara la restauració de dos vitralls de l’absis, un vitrall de la façana principal, el vitrall del baptisteri i el vitrall de la cripta. Aquestes actuacions, impulsades per l’Ajuntament de Puig-reig, han estat possibles amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
La campanya de mecenatge complementa aquest esforç públic i permet continuar recuperant el patrimoni del conjunt.
Què hi guanyes col·laborant?
Contribuint al projecte:
-
Ajudes a preservar un element patrimonial únic
-
Participes en la conservació de la història de Puig-reig
-
Contribueixes a la vida cultural del municipi
Deduccions fiscals
Particulars:
- 80% de deducció per aportacions fins a 250 €
- 40% de deducció per l’import restant
Empreses:
- 40% de deducció a l’impost de societats
Si ho desitges, el teu nom apareixerà a la pàgina web del projecte com a col·laborador o col·laboradora de la restauració dels vitralls.
Com pots participar
Fer una aportació és molt senzill.
Pots col·laborar a través de:
Transferència bancària
Realitza el teu ingrés al següent número de compte:
BBVA ES93 0182 6035 4402 0008 1568
Beneficiari: Ajuntament de Puig-reig
Concepte: Nom i cognoms; NIF; VITRALLS
Presencialment a l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania en els horaris d’obertura habituals
Per poder fer el certificat fiscal, una vegada feta la donació cal respondre el QÜESTIONARI



