L’Ajuntament de Puig-reig aprova les ordenances fiscals per al 2025

L’Ajuntament de Puig-reig aprova les ordenances fiscals per al 2025

La taxa d’escombraries de Puig-reig serà la més econòmica del Berguedà amb un rebut de 136 euros anuals

L’Ajuntament de Puig-reig ha aprovat per majoria absoluta, en el ple ordinari d’aquest dijous 24 octubre, les ordenances fiscals pel 2025. Cal tenir en compte que l’any passat, tot i l’aprovació per ple de l’increment del 2,5% del tipus impositiu de la majoria de taxes, finalment no es va aplicar l’augment per un error en la seva publicació. És per això que enguany l’increment en bona part de les taxes serà del 4%, partint del 2,5% previst de l’any passat i sumant-hi un 1,5% més.

D’aquesta manera ho ha explicat el regidor d’Hisenda, Pol Vila, que ha detallat que s’ha procurat que l’augment sigui just i equilibrat per a la ciutadania,  vinculat a l’increment anual de l’IPC i vetllant perquè els serveis es puguin seguir prestant amb qualitat.

Per altra banda, s’han plantejat algunes variacions el diverses taxes i impostos, els detalls de les quals s’han exposat durant el plenari abans de la votació:

L’Impost sobre Béns Immobles incrementarà un 3,66% el 2025. S’ha aprovat un tipus del 0,85% per béns de naturalesa urbana i del 0,75% per béns de naturalesa rústica, mantenint l’1,33% en béns immobles de característiques especials.

En el capítol de bonificacions de l’IBI també s’hi ha incorporat la reducció del 50 al 90 per cent en la quota de l’impost els immobles que constitueixin l’objecte de l’activitat de les empreses d’urbanització, construcció i promoció immobiliària i no figurin entre els béns del seu immobilitzat.

Pel que fa a l’impost de vehicles de tracció mecànica s’hi han reformulat dues bonificacions per esmenar les ordenances vigents pel que fa a l’àmbit dels vehicles històrics. S’estableix una bonificació del 100% de la quota de l’impost a favor dels titulars de vehicles històrics segons la llei i una bonificació del 100% per als vehicles que tinguin una antiguitat superior a 30 anys i que acreditin els requisits que es contemplen, aportant un certificat d’idoneïtat emès pel club o associació automobilística corresponent.

Pel que fa a l’Impost sobre Construccions s’ha refet un dels redactats en el capítol de les bonificacions. A partir del 2025, les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipal per concórrer-hi circumstàncies socials, culturals, històric artístiques o de foment de l’ocupació que ho justifiquin, podran gaudir d’una bonificació en la quota de l’impost de fins el 95 per cent. Fins ara, l’ordenança obligava a bonificar el 95% i no permetia bonificar un percentatge inferior.

La taxa de recollida d’escombraries també presenta un lleuger augment respecte el 2023 amb l’objectiu de cobrir els costos de la prestació del servei. Cal recordar que l’any passat estava previst l’increment del 5% de la taxa però que finalment no va entrar en vigor per un error en la publicació. Pel 2025 es proposa un augment del 6,3% de la taxa d’escombraries, únicament un 1,3% més de si s’hagués fet efectiu el 2024. El rebut passarà de 128 a 136 euros a l’any, convertint-se, la de Puig-reig, la taxa més barata de recollida d’escombraries del Berguedà.

Per altra banda, també s’aplicaran reduccions a la quota als particulars que acreditin l’ús de la deixalleria municipal d’entre 1 i 3 euros anuals segons la seva freqüència d’ús que s’haurà d’acreditar des de l’1 de novembre i fins el 28 de febrer perquè tinguin vigència en l’anualitat del 2025.

L’ordenança de clavegueram augmentarà el 2,5% que ja estava previst per l’any passat, mentre que la taxa de prestació de serveis del cementiri es modifica i s’unifiquen els preus dels nínxols nous i els nínxols vells, passant totes les tarifes al preu dels nínxols nous.

Per altra banda, també s’ha fet una modificació puntual de la taxa de prestació de serveis de l’Escola de Música per adaptar les tarifes als horaris de les classes.

La taxa d’aigua queda sense cap modificació i s’ha proposat la creació d’una nova ordenança referent a la regulació dels preus de publicitat de la ràdio i la televisió municipal.

Elisabet Teixidor, representant de l’oposició, ha explicat que el seu vot ha estat favorable perquè troben que la proposta d’increment és ajustada i equilibrada. Han fet, però, algunes apreciacions, i per exemple, consideren que és interessant incrementar l’IBI any a any per evitar pujades excessives. En l’àmbit de l’aigua demanen que es tinguin en compte campanyes de sensibilització per a la ciutadania més enllà de les inversions i ajudes que es reben per a actuacions de millora de la xarxa d’aigües.  També han demanat sobre si s’ha treballat en l’inventari de pisos desocupats al municipi fent referència a l’ordenança que preveu un recàrrec als propietaris de pisos desocupats. El regidor Pol Vila ha recordat que l’ordenança preveu que els pisos ha de fer tres anys que estiguin desocupats i que la penalització s’aplica en funció de la xifra de pisos, sent una mesura més aviat dirigida per a grans tenidors i no per a particulars.  També han fet referència a la nova ordenança sobre la taxa publicitària dels mitjans locals per interessar-se si hi haurà una estructura al darrere per captar anunciants, fer els contractes i gestionar les campanyes. El regidor Pol Vila ha explicat que no és la idea a dia d’avui i que és un primer pas per donar servei a particulars i empreses locals interessades en fer anuncis als mitjans i que a llarg termini pugui ser una font de finançament dels mitjans.

En l’ordre del dia també s’ha aprovat un Reconeixement Extrajudicial de Crèdit de prop de 11.000 euros. L’oposició ha fet notar que és un procediment que s’hauria d’evitar i intentar incloure les factures en els pressupostos sempre que sigui possible. L’alcaldessa ha explicat que el canvi de model s’ha anat ajustant al llarg de l’any i que s’han reduït molt les factures que s’estan reconeixent fora de termini.

El darrer punt ha estat l’aprovació de la pròrroga del conveni delegació servei deixalleria fixa en el Consell Comarcal.

Informacions de regidories

  • Recursos humans: S’ha continuat amb el procés d’estabilització de les places de l’Ajuntament amb més del 80% d’estabilitzacions realitzades. Darrerament s’ha incorporat arquitecte interí i una nova persona a l’equip d’administració per donar suport a gestió econòmica del consistori. El proper pas serà la convocatòria de la plaça de cap de vigilant local i d’agent. L’alcaldessa Eva Serra ha dedicat unes paraules a l’arquitecte municipal Ramon Escalé per la seva tasca al consistori durant molts anys que ja s’ha jubilat. També s’ha sumat a l’agraïment l’equip de l’oposició.
  • Instal·lacions: S’ha rebut la subvenció de 240.000 euros de la Diputació de Bracelona per a l’execució de les obres dels vestidors del pavelló que tindran un cost total, en la primera fase de 416.000 euros. El proper pas serà la licitació del projecte per poder iniciar les obres quan menys afectin a les entitats esportives.
  • Obres: S’ha fet l’acte de replanteig de les obres del col·lector i s’ha començat a desbrossar.
  • Sostenibilitat: Ha finalitzat la licitació de les plaques fotovoltaiques del polígon de Cal Vidal i s’està a l’espera de fer efectiva l’adjudicació.
  • Obres: S’ha presentat el projecte per a millores dels polígons de La Sala i Cal Prat amb un pressupost de 360.000 euros al programa de subvencions de la Diputació de Barcelona.
  • Esports: La Federació Catalana de Dards ha escollit Cal Marçal per instal·lar-hi el primer espai de dards de Catalunya amb l’objectiu que sigui un punt de trobada i de tornejos d’aquesta disciplina. S’inaugurarà el 2 de novembre.
  • Esports: Puig-reig acollirà el 17 de novembre una trobada d’escoletes de bàsquet.
  • Joventut: trobades a l’institut per explicar el projecte del consell d’adolescents per escollir els nous representants dels consells.
  • Seguretat: La senyal de la prova de sirenes de risc químic impulsat per Protecció Civil no va acabar de funcionar a Puig-reig pels problemes de cobertura i per a properes proves es millorarà el senyal amb l’enviament a través de les dues antenes més properes al municipi.
  • Seguretat viaria, s’han dut a terme 4 accions en millora amb nova senyalització horitzontal i vertical, Carrer Torrent, Passeig 1 d’Octubre, Correus i aparcament del passeig de la Via (CAP).
  • Nou banner a la pagina web convidant a avaluar els Serveis Socials, Servei D’aigües, Guardia Municipal i OAC
  • Aquest dissabte 26 d’octubre finalitzen les jornades de les colònies industrials
  • Cultura:
    • Presentació de Pensaments i Paraules a La Sala el proper 3 de novembre.
    • Nova edició del Fòrum 10 durant el mes de novembre amb xerrades divendres i dissabte a La Sala.
    • Sant Martí se celebrarà els 9, 10 i 11 de novembre. La fira tindrà lloc únicament el dissabte, durant tot el dia i diumenge es mantindran els actes paral·lels amb activitats al llarg de l’eix comercial i els establiments oberts.
  • Actes i festes:
  • Setmana de la Salut: segona sessió aquest divendres 25 d’octubre
  • Castanyada de la Gent Gran tindrà lloc el 31 d’octubre
  • Durant el Ball Jove de dissabte de Sant Martí es vol apostar per una festa de qualitat en l’àmbit de consums responsables, lliure de sexisme…
  • També durant Sant Marí hi haurà una obra de teatre a càrrec del Grup Escènic Navàs i el Ball de Gent Gran.
  • El proper 3 de novembre tindrà lloc la Fira del Llibre Llegit.

Precs i preguntes

En el torn de precs i preguntes l’oposició ha demanat diversos temes:

  • Han iniciat les preguntes preguntant sobre quin és l’estat el pla d’usos de la Torre Nova de Cal Pons. L’alcaldessa ha explicat que el recurs que s’havia demanat a la Diputació de Barcelona ha arribat denegat i que es tornarà a sol·licitar. Paral·lelament al pla d’usos, tenint en compte els vitralls de la torre i de l’església s’ha fet un informe per poder impulsar un projecte de conservació per evitar un major deteriorament. També han demanat sobre quin es el criteri a l’hora de cedir l’espai de la Torre Nova.
  • Han fet notar que alguns veïns i entitats s’han queixat que no s’han respost instàncies des de l’Ajuntament.
  • Han mostrat preocupació sobre la decisió de l’entitat teatral del municipi de no cedir ni col·laborar amb les representacions nadalenques de les escoles de Puig-reig per un tema de seguretat i responsabilitat civil. L’alcaldessa ha explicat que no té la informació i que està prevista una reunió properament per tractar el tema.
  • Han demanat si es pot fer una reunió amb el responsable de l’empresa de neteja viària per poder ampliar el servei i millorar la neteja d’alguns punts del municipi. L’alcaldessa ha explicat que s’ha treballat en els últims mesos en l’ampliació del servei que es posarà en marxa tan aviat com finalitzi el procés de selecció.
  • També han demanat sobre la nova licitació del servei de neteja de les instal·lacions municipals. L’alcaldessa ha explicat que s’ha iniciat a treballar la renovació de licitació del contracte d’enllumenat, i el següent que es preveu és el de la neteja dels equipaments municipals.
  • Han preguntat sobre si s’executarà una nova fase del projecte Pati a les Escoles de l’escola Alfred Mata. L’alcaldessa ha explicat que està en pressupost i que es podrà desenvolupar amb la partida que estava prevista.
  • També han demanat sobre l’ordenança de terrasses.
  • Han preguntat també sobre si quina empresa és la gestora del manteniment del camp de futbol. La regidora Laura Escudé ha explicat que se segueix com fins ara amb l’objectiu de treballar tots els detalls per quan es pugui fer la licitació del nou servei el més aviat possible.
  • Han demanat sobre el material informàtic que ha arribat. El regidor Josep Parera ha explicat que s’ha rebut dues tauletes i una pantalla informativa pendent d’instal·lar a davant de l’Ajuntament. També han demanat sobre qui gestionarà la informació que es publicarà en aquesta pantalla.
  • Un altre dels temes ha estat en quin punt es troba el pla de comunicació juvenil. La regidora Laura Escudé ha explicat que s’ha parlat amb les entitats que podran participar del grup de difusió de whatsapp per poder comptar amb la implicació dels col·lectius amb presència de joves.
  • S’ha fet la petició de si hi ha previst reunir el consell de comunicació.
  • Han demanat sobre si s’ha fet una tasca de modificació i revisió dels comerços i establiments que han tancat o s’han renovat a la pàgina web municipal.
  • També han demanat sobre el projecte de renovació de les rotondes de Puig-reig. L’alcaldessa ha explicat que s’han reunit amb tècnics de Diputació per tenir instruccions de quines són les millores i actuacions que s’hi poden fer.
  • Han fet un prec sobre si es pot recuperar l’estudi de mobilitat per la millora de la via verda en el pas per Puig-reig i també el projecte d’història del tren per complementar com a atractiu turístic.
  • Han demanat també si es pot rectificar la placa del nou parc instal·lada fa uns mesos, si hi pot haver més presència de música en català a la ràdio i instal·lar la senyera a l’entrada de l’Ajuntament. Aquest darrer prec s’ha fet ren relació a la moció aprovada el darrer ple en defensa de la llengua catalana.
Aquesta web utilitza cookies pròpies i de tercers per analitzar i millorar la teva experiència de navegació. En continuar navegant, entenem que acceptes el seu ús. Més informació
Acceptar